Boekenwurm

22 Jun

20130619-201156.jpg
Yay!!! De zomervakantie staat nu echt pal voor de deur. Nog een weekje werken en dan kan ik gaan genieten van rust……heel veel rust, hopelijk!!

En dat betekent dat de boekenwurm in mij ook weer tot leven komt.

En deze boeken staan op mijn lijstje voor de zomer van 2013:

20130619-202203.jpg

Jij bent je brein – Dick Swaab en Jan Paul Schutten
De ontwikkeling van de hersenen, opmerkelijke hersenziekten en de oorsprong van ons gedrag: al deze thema’s komen uitgebreid aan bod in dit boek.
Vol vaart en humor behandelen Dick Swaab en Jan Paul Schutten ook lastige onderwerpen als de vrije wil en het religieuze brein. Zo maken zij van Jij bent je brein een prachtige mix van alles wat je móét weten en alles wat je wílt weten over je hersenen.

Dit is eigenlijk een informatief kinderboek, maar dat boeit me eigenlijk niet zo. Ik hoor hier goede verhalen over en ik vind het wel prettig als dit soort moeilijke onderwerpen op een eenvoudige manier worden uitgelegd.
Als dit boek smaakt naar meer ga ik door naar de volwassen variant met waarschijnlijk nog meer diepgang ‘ Wij zijn ons brein’.

De hartsvriendin – Heleen van Royen
Yvonne de Graaf is gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Maarten, heeft twee tienerkinderen en een vrijwilligersbaan bij de Vogelopvang. Op Facebook heeft ze 34 vrienden, maar in werkelijkheid beschouwt ze Mona als haar enige en beste vriendin. Wanneer Mona het op Yvonne’s veertigste verjaardag laat afweten én ze een wel heel opmerkelijk cadeau krijgt van haar kinderen, verandert de zachtaardige Yvonne in een daadkrachtige vrouw die niet langer met zich laat sollen.

Klinkt als een heerlijke roman, zoals ik die al vaker van Heleen van Royen heb gelezen. Makkelijk te lezen en toch pakkend.

Inferno – Dan Brown
Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

In zijn fenomenale bestsellers De Da Vinci Code, Het Bernini Mysterie en Het Verloren Symbool vermengde Dan Brown op meesterlijke wijze geschiedenis, kunst, codes en symbolen met een razend spannend verhaal. Met Inferno bevindt Brown zich op vertrouwd terrein en heeft hij zijn gewaagdste boek tot nu toe geschreven.

Hoewel ik meestal kies voor boeken die redelijk makkelijk geschreven zijn en die ik snel uit kan lezen, ben ik groot fan van de boeken van Dan Brown.
Ze zijn super spannend en onvoorspelbaar. De plaatsen waar de boeken zich afspelen (Rome, Parijs, nu dus Florence) en de informatie over kunst en symboliek die erin zit verwerkt, spreken mij ook enorm aan.
Perfecte combinatie van fictie en non-fictie!

Dit zijn in ieder geval de 3 boeken die ik zeker wil gaan lezen. Wellicht wordt ‘Wij zijn ons brein’ nummer 4 en volgen er nog meer…..
In ieder geval komt er qua leesvoer nog een aantal tijdschriften bij……én blogs natuurlijk!

Houden jullie ook van boeken lezen? Of beperk je je tot het lezen van tijdschriften en losse artikelen?

Liefs,
Paulien

8 Reacties to “Boekenwurm”

  1. vanessablogt 22 juni 2013 bij 08:16 #

    Zien er leuke boeken uit. Haha, die eerste foto! 🙂

  2. Karlijn 23 juni 2013 bij 10:56 #

    Ik ben vanochtend begonnen in Inferno! Echt een aanrader 🙂

  3. Marijn 23 juni 2013 bij 11:23 #

    Ik ben ook benieuwd naar Inferno! Vond sommige boeken van Dan Brown vanaf bladzijde één goed, andere kwam ik echt niet doorheen (waaronder The Davinci Code.. shock horror).

    Ik heb vooral zin in de nieuwe Khaled Hosseini 😀

  4. Sylvia Kuijsten 23 juni 2013 bij 12:30 #

    Ah, ik ben erg benieuwd naar Wij zijn ons brein 🙂

  5. Marianne 24 juni 2013 bij 23:29 #

    En keukenmeidenroman, staat volgens mij ook nog op je lijstje. Ik heb m voor je.

  6. Sas 25 juni 2013 bij 16:39 #

    Veel leesplezier!

  7. Saar 30 juni 2013 bij 10:49 #

    Dat klinkt als goede boeken! Veel leesplezier!

  8. Kim 30 juni 2013 bij 21:39 #

    Ik lees ook altijd heel veel in de zomer! Deze boeken klinken erg leuk.

Geef een reactie

