Wat maakt nu écht gelukkig?

21 Apr

De Nederlandse vrouw is erg gelukkig; zo blijkt uit het Grote Geluksonderzoek van het tijdschrift Viva. Maar wát maakt ons zo gelukkig? En hoe zit dat voor mij persoonlijk?

Zelfontplooiïng

Nieuwe (zelf)kennis en vaardigheden opdoen, dat is wat 90% van de ondervraagde vrouwen echt gelukkig maakt. Volgens lifecoach Tamara Straatman is dit zelfs de énige weg naar het echte geluk. Door op een andere manier naar dingen te kijken, te reflecteren op je eigen gedrag en gedachten en nieuwe dingen te leren, zul je merken dat je voor je eigen geluk niets meer nodig hebt dan jezelf.

Voor mij is dit heel herkenbaar. Ik ben zelf erg nieuwsgierig van aard. Ik heb een brede interesse en hou ervan om nieuwe dingen te leren of ondernemen. Ik ben voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen in mijn leven. Dit blog is daar een voorbeeld van.

Relatie

Vrouwen met een relatie geven hun leven gemiddeld een 8,5, tegenover een 7,9 van de single vrouwen. Dit is een behoorlijk verschil. Het hebben van een relatie lijkt je dus echt gelukkiger te maken. Of is het juist zo dat vrouwen die al gelukkig zijn met zichzelf, eerder een partner vinden?

Ikzelf heb op dit moment geen relatie en wil mijn levensgeluk hier ook niet van laten afhangen. Ik geniet van het leven zoals het nu is en zie verder wel wat er nog op mijn pad komt.

20130421-132812.jpg

Vriendinnen

Onderzoekers van de Harvard Medical School en de University of California hebben ontdekt dat geluk zich verspreidt via sociale netwerken; wordt iemand gelukkiger, dan worden de mensen in zijn of haar netwerk dat ook. Je kunt anderen dus besmetten met positieve gevoelens!

Dit herken ik zeker! Volgens mij geldt dit overigens niet alleen voor vriendinnen, maar ook voor je familie. Als het goed gaat met de mensen waar je van houdt, ben je zelf automatisch ook gelukkiger.
Ik ben heel erg blij met mijn lieve vriendinnen, die positief in het leven staan en waar ik samen mee kan genieten van mooie momenten.

Geld

Geld maakt dus wel degelijk gelukkig…. en wat blijkt? Gelukkige mensen verdienen ook meer geld! Zo onderzochten Jan-Emmanuel De Neve en Andrew Oswald. In hun onderzoek onder 15.000 jongeren bleek ‘gelukkig zijn’ een goede voorspeller voor het latere inkomen. Een energieke optimist verzet namelijk doorgaans meer werk dan iemand die erg down is.

Ok, dit klinkt veelbelovend voor mij!!! $$$

20130421-133918.jpg

Kinderen

Moeders lijken iets gelukkiger te zijn dan vrouwen zonder kinderen (een 8,5 tegenover een 8,3.) Maar daar staat tegenover dat stellen zonder kinderen juist weer gelukkiger zijn dan stellen met kinderen. Wat is daar de reden voor? Kinderen zijn leuk, maar ze zorgen er ook voor dat er minder tijd en aandacht is voor elkaar. Stellen zonder kinderen hebben een groter sociaal netwerk, máár……naarmate je ouder wordt, wordt dit netwerk kleiner. En dus blijken stellen met kinderen op hun oude dag weer gelukkiger. Zij hebben dan nog het contact met kinderen en kleinkinderen.

Kinderen zijn bij mij voorlopig nog niet aan de orde. Ik kan me wel voorstellen dat wat hierboven staan echt zo is. Op dit moment word ik iedere werkdag in ieder geval erg gelukkig van de 26 kids in mijn klas.

Werk

Werk geeft je leventje structuur en betekenis. Maar ook stress…..Daarom zien veel mensen niet altijd in hoe belangrijk werk is voor hun eigen geluksgevoel. Pas als mensen hun baan onvrijwillig kwijtraken, wordt dit pijnlijk duidelijk.

Onno Hamburger, gelukscoach: ‘Werk is als zuurstof. Je merkt het niet op, maar haal het weg en we realiseren ons hoeveel impact het heeft’.

Ik word zeker happy van mijn werk. Maar ook vooral omdat dit mij de kans geeft om mezelf te ontwikkelen en ontplooien. Het onderwijs is gelukkig erg afwisselen, iedere dag is anders, waardoor het voor mij steeds weer uitdagend blijft. Ook het gevoel dat je iets kunt betekenen voor een ander, maakt mij blij. En natuurlijk mijn geweldige collega’s!

20130421-131529.jpg

Zijn de 6 geluksfactoren die hierboven staan ook herkenbaar voor jou?
Of moeten er volgens jou nog punten aan dit lijstje worden toegevoegd?
Ik hoor het graag!

Liefs,
Paulien

Eén reactie to “Wat maakt nu écht gelukkig?”

  1. Vanessa 3 juni 2013 bij 19:43 #

    Toevallig heb ik net een artikel geschreven over de 15 dingen die mij gelukkig maken. Eigenlijk heb ik daarin niets vermeld van wat ik hierboven lees. Het zijn vooral kleine, simpele dingen die mij écht gelukkig maken x

Geef een reactie

